|
|
AKTUELNOSTI
IZ NAUKE I TEHNOLOGIJE |
|
|
001
002
003
004
005
006
007
008
009
010 |
|
home
| impresum
| kontakt
| sadržaj broja 006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPOLOGIJA
KREATIVNOSTI |
Piše:
dr Aleksandar Bogojević
Laboratorija za primenu računara u nauci
Instituta za fiziku u Beogradu |
|
|
|
Ljudska civilizacija je plod rada ogromnog broja pojedinaca
tokom vremenskog perioda koji se meri desetinama hiljada godina. Na
tim skalama pojedinac deluje sasvim zanemarljivo. Šta je jedan čovek
naspram nebrojanih milijardi svih živih i onih koji su nekada živeli?
Šta je pojedinačni život nego otkucaj sekundare na ogromnom satu
kojim merimo tok sveukupnog razvoja čovečanstva? Pa ipak,
motor tog razvoja upravo čine pojedinci - najkreativniji među
nama. Bez njih ne bi bilo napretka, bez njih milenijumski trud svih
tih milijardi individua ne bi imao smisla. Odakle izvire kreativnost
- da li su presudni geni ili obrazovanje, priroda ili sredina? Na
ovo i slična pitanja pokušavamo da damo odgovor od kako znamo
za sebe. Možda bi početkom civilizacije mogli da smatramo baš
onaj trenutak kada smo prvi put shvatili koliko je za sve nas zapravo
važna kreativnost |
|
Civilizacija se zahuktava. Posmatrano iz pesimistične, ili,
u najboljem slučaju, blazirane perspektive trenutka i mesta
u kome živimo, retko ko je svestan tog zahuktavanja, no ono je
tu. Ako živimo iz dana u dan onda tu promenu ne vidimo, no dovoljno
je uporediti svet kakav je bio pre sto godina sa ovim sadašnjim
da bismo postali svesni tih promena. Čitav proces se bitno
i ubrzava - u poslednjih sto godina više toga se promenilo nego
u prethodnih pola milenijuma. Sve te promene nose u sebi potencijal
za dobro ali i za loše, a na nama je da izaberemo koje ćemo
od tih potencijala pretočiti u stvarnost. Neki se ovih promena
plaše, skrivaju se ne samo od budućnosti nego i od sadašnjosti
nalazeći utočište u romantizovanim verzijama prošlosti.
Druge ova dinamika raduje, raduje ih neizvesnost budućnosti
i mogućnost aktivnog sudelovanja u vajanju te budućnosti.
Bilo kako bilo, i jedni i drugi daju svoje male doprinose civilizaciji.
Zahuktavanje civilizacije zahteva i povećani broj najkreativnijih
pojedinaca. Pitanje izvora kreativnosti je sve manje akademsko,
a sve više praktično pitanje. Posmatrajmo zato kreativnost
sasvim praktično - umesto da se bavimo preciznim definicijama
(raznih vrsta) kreativnosti ili objektivnim instrumentima za merenje
kreativnosti, fokusiraćemo se radije samo na one najkreativnije
individue iz prošlosti, na najveće od najvećih. Čim
to učinimo vidimo da kreativnost nije ravnomerno raspoređena,
niti u prostoru niti u vremenu. Krenućemo zato na nekoliko
putovanja u ona mesta i trenutke koji su se odlikovali neverovatnim
koncentracijama kreativnih ljudi. Prva stanica na našem putovanju
biće Firenca sa kraja 15. veka. U tom tada prilično
malom gradu žive trojica velikana slikarstva: Leonardo da Vinči,
Mikelanđelo i Rafael. Ova trojica svakako spadaju u Panteon
najvećih umetnika svih vremena. Statistički je sasvim
neverovatno da sva trojica žive na istom mestu i u istom trenutku,
osim ako nisu na određeni način suštinski povezani.
Koja je dakle veza između njih? Šta je to što je specifično
za ovo vreme i ovo mesto? Zašto kreativnost nije ravnomerno raspoređena?
Da li je dovoljno da gledamo samo najveće, odnosno koliko
duboko treba da kopamo da bismo dosegli korene kreativnosti? Za
genijalna dela svakako su nam potrebni genijalni ljudi, no na
koji način se Firenca i Urbino (100km istočno od Firence)
sa kraja 15. veka razlikuju od tih istih mesta jedan ili dva veka
kasnije ili ranije - da li su "kreativni geni" isčileli
iz pula gena. Zašto centar slikarstva nije u tom trenutku bio
u Delftu ili Lajdenu i što su se "kreativni geni" preselili
tamo dva veka kasnije oličeni u slikarima kao što su Vermir
i Rembrant? Postoji više odgovora na ova važna pitanja: istorijski
argumenti, ekonomski argumenti, objašnjenja koja su povezana sa
religijskim slobodama ili odsustvom tih sloboda, itd. Naš cilj
nije da odgovorimo na ova pitanja već da damo jedan impresionistički
pogled na (neke) podatke i da vidimo šta nam ti podaci govore.
Posmatrajmo italijansko renesansno slikarstvo nešto malo detaljnije
- od početka 15. do kraja 16. veka. U tom periodu uočavamo
petnaestak umetnika i veze koje postoje među njima.
|
|
|
Shema 1:
Umetnici koji su činili italijansko renesansno slikarstvo
od početka 15. do kraja 16. veka. Ovo je bilo vreme majstorskih
radionica i stoga dominantne tamnije strelice u gornjoj mreži
povezuju majstora i njegovog učenika. Svetlije strelice
označavaju važne dodatne uticaje jednog umetnika na drugog |
|
|
Leonardo
da Vinči,
Autoportret
Biblioteka Reale
Torino |
|
|
Gornji dijagram je prvi primer nečega
što bismo mogli zvati mrežom kreativnosti. Preciznije govoreći,
reč je o uređenom grafu čije su tačke pojedini
slikari a strelice koje ih povezuju označavaju veze između
majstora i njihovih učenika. Već letimičan pogled
na ovaj graf pokazuje nam da je centralna figura koja povezuje Leonarda,
Mikelanđela i Rafaela i koja u velikoj meri daje objašnjenje
neverovatnog uspona slikarstva u renesansnoj Firenci bio Andrea
del Verokio. Verokio je i sam bio veliki umetnik, no njegov pravi
doprinos se vidi kroz njegove učenike i kroz njihove učenike.
Renesansni umetnici u Italiji izgrađivali su svoje veštine,
baš kao i sve druge zanatlije tog vremena, šegrtujući po nekoliko
godina kod poznatih majstora. Sistem šegrtovanja bio je naširoko
korišćen od strane zanatskih esnafa od srednjeg veka sve do
industrijske revolucije u 18. veku. Tipična majstorska radionica
je u datom trenutku imala desetak šegrta koji su pomagali majstoru
i njegovim starijim učenicima, koji su učili kroz rad
i oponašanje. Kroz praktičnu obuku šegrti su ovladavali potrebnim
umenjima i trikovima zanata. Tokom ovog procesa (u najboljim radionicama)
najtalentovanijim šegrtima dopuštano je da postupno izgrađuju
sopstveni stil i individualnost i da (kada stasaju) napuste radionicu
i postanu nezavisne zanatlije i umetnici. Kada je funkcionisao,
ovakav tip obrazovnog sistema omogućio je procvat kreativnosti,
zanatskih veština i dinamizma.
Majstorske radionice su uspostavljale jake lične veze između
umetnika. Kao što smo videli, posmatranje tih veza omogućuje
nam da mnogo lakše sagledamo korelacije između velikana kao
što su, na primer, Mikelanđelo i Rafael. Njih dvojica su svakako
znali jedan za drugoga, svakako je postojao direktni uzajamni uticaj
jednog na drugog, no, samo po sebi, taj uticaj nije dovoljan da
bi uspostavio uzročnu vezu koja bi objasnila kako su se dva
genija takvog kalibra pojavila gotovo u istom trenutku na istom
mestu. Taj fenomen tek razumemo kada posmatramo mrežu veza između
majstora i šegrta - mrežu koja nam daje novi uvid u nešto što bismo
mogli zvati topologijom kreativnosti (topologija je deo matematike
koji se bavi proučavanjem povezanosti; npr. topologija grafova
bavi se ispitivanjem povezanosti tačaka koje čine taj
graf). Vreme je da se otisnemo na naše sledeće putovanje. Skačemo
200 km severozapadno od Firence, oko sto godina u budućnost,
i pažnju usredsređujemo ne na slikare već na vrhunske
zanatlije - graditelje violina iz Kremone. |
|
|
Shema
2: Mreža veza između majstora i šegrta na primeru
porodica Amati, Stradivari i Gvarneri, velikih graditelja violina
iz Kremone u Italiji u periodu od 16. do 18. veka |
|
|
Andrea
Amati, dve violine sagrađene za dvor francuskog kralja Šarla
IV koje je naručila njegova majka, Katarina Mediči |
|
|
Kod velikih slikara postoji izraziti
pečat individualnog talenta. Retko se dešava da više od jedne
osobe u porodici poseduje takav dar. Iz ovog razloga se slikarski
zanat nije prenosio sa oca na sina. Sasvim suprotnu stvar vidimo
na primeru tri velike porodice graditelja violina iz Kremone. Mreža
veza između majstora i šegrta nam opet pomaže da razumemo šta
je dovelo do takve koncentracije talenta (porodice Amati, Gvarneri
i Stradivari živele su i radile udaljene tek nekoliko ulica jedne
od drugih). U ovom slučaju, međutim, ta mreža kreativnosti
se skoro u potpunosti poklapa sa genealoškim stablima ove tri porodice
- jedini izuzetak je i ključna figura iz gornjeg grafikona
- majstor graditelj Nikolo Amati.
Možemo se pitati zašto se, za razliku od talenta za slikarstvo,
talenat za pravljenje najfinijih muzičkih instrumenata lako
prenosi sa kolena na koleno. Odgovor "na brzinu" bio bi
da u slikarstvu ima mnogo više umetnosti (individualne kreativnosti)
nego zanata (naučenih veština) a da suprotno važi za izradu
instrumenata. Možda nas ovaj odgovor i zadovoljava, no renesansni
umetnici se sa tim sigurno ne bi složili. Njima bi naša podela na
umetnost i zanat bila sasvim neprirodna. Mi smo ti koji smo "čistu"
umetnost digli na viši pijedestal od zanata, baš kao što smo na
sličan način razdvojili "fundamentalnu" od "primenjene"
nauke ili kao što smo izgradili barijere između pojedinačnih
disciplina. Verujemo da razlog za ove podele leži u ogormnom rastu
znanja koje danas onemogućuje postojanje renesansnih duhova
kao što su bili Leonardo, Mikelanđelo ili Galileo. Mi u to
verujemo, ne nužno zato što je to tačno, već zato što
nas tome uči današnji obrazovni sistem. Srećom, veliki
procenat najkreativnijih ljudi nije baš mnogo mario za neproverene
iskaze i argumente "na brzaka".
Još jedna indikacija da gornje objašnjenje "ne pije vodu"
dobija se posmatranjem najvećih kompozitora. Ovde nalazimo
nekoliko primera prenošenja "muzičkog gena" sa jedne
generacije na drugu. Nema boljeg primera od porodice Bah. Čak
i pre no što se rodio najveći proponent ove porodice (Johan
Sebastijan Bah), u njihovom delu Nemačke reč "bah"
bila je sinonim za reč muzičar. Ovo je prirodni trenutak
za naše treće putovanje. Ovog puta idemo u Nemačku i Austriju
18. veka da bismo posmatrali najplodnije doba u muzici i tri najveća
kompozitora svih vremena - Baha, Mocarta i Betovena. |
|
|
|
Shema
3: U slučaju velikih kompozitora 18. veka,
strelice ne iskazuju formalne veze između majstora
i šegrta, već dominantne uticaje muzičara |
|
|
|
|
|
Oba primera mreža kreativnosti iz
renesansne Italije su rezultat postojanja malog broja ključnih
majstorskih radionica koje su dovele do nagomilavanja mladih talentovanih
ljudi oko velikih umetnika i zanatlija. Pečat individualnosti
svakako nije izraženiji kod kompozitora nego kod slikara, no biografije
najvećih kompozitora 18. veka pokazuju nam da oni nisu rasli
u okruženju majstorskih radionica. Nemojmo zaboraviti, međutim,
da je 18. vek već kraj doba majstorskih radionica u svim oblastima
i začetak novog sistema masovnog obrazovanja. Pored toga, veze
između najvećih kompozitora su retko bile porodične
veze - pre je to bio izuzetak nego pravilo. Kako onda da razumemo
skoro istovremenu pojavu Baha, Mocarta i Betovena? Odgovor je i
dalje isti - posmatrajmo odgovarajuće mreže talenata. U ovom
slučaju strelice ne iskazuju formalne veze između majstora
i šegrta već dominantne uticaje muzičara. Efekat je isti
- mada je Mocart rođen šest godina nakom Bahove smrti lična
veza među njima je zaista postojala - jedan od Bahovih sinova,
Johan Kristijan Bah (i sam veliki kompozitor) upoznao je mladog
Mocarta i imao veliki uticaj na njega. |
|
Svi znaju za Medičije
i Bordžije, za Frederika Velikog i Katarinu Veliku, dok plejade drugih
bogataša i moćnika, koji nisu podržavali kreativne, trunu zaboravljeni
u svojim grobovima |
|
Primetimo da je u slučaju koji
sada razmatramo došlo do proširenja pojma "blizu" u istoj
srazmeri u kojoj su i udaljenosti u 18. veku postale manje od onih
u 15. i 16. veku. Kao što smo videli, za postojanje mreža kreativnosti
neophodno je postojanje jakog ličnog uticaja. U renesansnoj
Italiji to je zahtevalo da pojedinci najčešće žive u istom
gradu. U 18. veku dovoljno je bilo da Bah, Mocart i Betoven žive
u istom regionu, govore isti jezik i pripadaju istoj kulturi. Da
bi se stvorila visoka koncentracija kreativnih potreban je kritičan
broj majstora svog zanata kojima će se mladi okrenuti, koji
će ih motivisati i obučiti. Takođe je potreban i
kritičan broj mecena koji će sve te aktivnosti i finansirati.
Postojanje mecena podrazumeva i određeni stepen ekonomskog
prosperiteta (bar nekih slojeva društva), no mnogo je više primera
društava koje su te uslove zadovoljavali ali čiji bogataši
nisu ulagali u nauku, umetnosti ili vrhunske zanate.
Poslednja stanica na našem kratkom putovanju je u 20. veku. Sada
posmatramo dve nauke - fiziku i molekularnu biologiju. |
|
|
Shema 4:
Fizika na Kembridžu. U ovoj mreži kreativnosti debljom strelicom označena
je formalna veza između mentora i studenta. Tanje strelice označavaju
ostale jake lične uticaje |
|
Do 20. veka sistem šegrta i majstora se gotovo sasvim ugasio.
Ipak, izvestan sistem šegrtovanja se još uvek mogao naći na
nekim univerzitetima. Revolucije koje su prostrujale kroz fiziku
na početku 20. veka u velikoj meri su iznedrili istraživači
iz centara kao što su Kembridž, Getingen, Minhen i Kopenhagen koji
su tradicionalno negovali laboratorije u mnogo čemu slične
starim majstorskim radionicama.
U 20. veku svet je postao bitno manji. Tako su i mreže kreatvnosti
postale šire i počele da pokrivaju veći broj zemalja.
Ipak, veći deo najkvalitetnijeg istraživačkog rada odvijao
se u malom broju institucija. Nekoliko ključnih istraživača
predstavljali su žive veze između tih laboratorija i zemalja.
Nils Bor, na primer, predstavljao je otelotvorenje migracije centra
fizičke revolucije iz Engleske u Nemačku na početku
prošlog veka. Njegovi učenici kao što su Openhajmer, Landau,
Poling i Delbrik, oličavali su dalju promenu fokusa. Sa jedne
strane bio je to geografski iskorak fizike ka Americi i Rusiji,
sa druge strane došlo je do migracije metoda teorijske fizike u
sasvim nove teritorije kroz stvaranje (sredinom prošlog veka) nove
dinamične naučne oblasti - molekularne biologije. No,
geografsko širenje mreža kreativnosti nije uticalo na njihovu topologiju
(odnosno povezanost), niti se proširio broj pojedinaca čiji
rad moramo pratiti da bismo razumeli proces stvaranja grozdova kreativnosti.
Kroz celokupni period koji smo posmatrali, kulturni prodori su
bili fokusirani i lokalizovani na mali deo naše planete. Najvažniji
razlozi za ovo su ekonomski - veliki umetnici, zanatlije i naučnici
moraju imati i svoje mecene. No i unutar ovih fokalnih oblasti distribucija
najkreativnih ljudi daleko je od unifomne - kao i do sada, oni su
i dalje okupljeni u većim i manjim grozdovima oko malog broja
ključnih pojedinaca. |
|
Grozdovi kreativnih mladih naučnika
stvarali su se oko onih pojedinaca koji su istovremeno bili izvanredni
naučnici i odlični nastavnici i tako privlačili mlade
talentovane studente. Najbolji primeri sa početka 20. veka bili
su Zomerfeld u Minhenu i Bor u Kopenhagenu |
|
|
Arnold
Zomerfeld i Nils Bor - primer izvanrednih naučnika i sjajnih nastavnika
s početka 20. veka |
|
Informatička i komunikaciona revolucija, koja se odvija
pred našim očima, postepeno ali sigurno širi polje na kome
se stvaraju novi veliki kulturni prodori težeći da obuhvati
celokupni naš svet. Mada mnogo sporije od ovoga, uporedo se odvija
i proces smanjivanja ekonomskih dispariteta, što takođe na
bitan način utiče na proširenje polja. Iz primera koje
smo posmatrali, međutim, da se zaključiti da ovim proširenjem
neće doći do bitnih promena topologije kreativnosti -
skupine ličnih i idejnih veza između kreativnih individua.
Tehnologija već omogućava da te veze prekriljuju čitavu
zemlju, pa čak i vekove, no, da bi bile uspešne, te veze će
i dalje morati biti jednako lične, jednako fokusirane na pojedinca,
kao i u ranijim vekovima.
Živimo u globalnom društvu koje svoj karakter i samo postojanje
definiše kroz kontinualni lanac kulturnih i tehnoloških revolucija.
Takvo društvo mora da revidira svoje obrazovne paradigme. Ekonomija
masovne proizvodnje ubrzano postaje manje bitna u globalnoj ekonomiji
- mnogo sporije od ekonomije menjaju se obrazovni sistemi, i dalje
ključnim nitima ankerisani u industrijskoj revoluciji koja
je (pre dve stotine godina) dovela do prethodne velike promene u
obrazovanju. |
|
Sve je očiglednije da moramo
da negujemo i drugu vrstu obrazovnih lokaliteta - mesta koja kombinuju
učenje, istraživanje i delanje, mesta koja imaju puno zajedničkog
sa majstorskim radionicama iz prošlosti |
|
Masovno obrazovanje dovelo je do ogromnog proširenja broja ljudi
obuhvaćenih obrazovanjem. Želje da se nastavi taj proces kodifikuju
se kroz rezolucije kao što je Uneskov globalni program Obrazovanje
za sve. Pokušavamo čak i da se oslobodimo nekih manje prijatnih
posledica masovne produkcije u obrazovanju sve glasnijim insistiranjem
na obrazovnom kvalitetu, na relevantnosti onoga što se uči, na
obrazovnoj ravnopravnosti i diverzitetu. Ovaj proces postepeno menja
naš obrazovni reljef. Ipak, pored ovih novih škola i univerziteta
sve je očiglednije da moramo da negujemo i drugu vrstu obrazovnih
lokaliteta - mesta koja kombinuju učenje, istraživanje i delanje,
mesta koja imaju puno zajedničkog sa majstorskim radionicama
iz prošlosti. Ova mesta neće biti elitistička (majstorske
radionice to nikada nisu bile) ali će biti usredsređena
na negovanje kreativnosti. Biće to mesta u kojima "majstori"
i "šegrti" rade u manjim grupama, u kojima i jedni i drugi
stalno uče. Nove škole mogu učiniti mnogo toga, no moramo
sve više obratiti pažnju na one među nama koji su najtalentovaniji,
najkreativniji. Talenti su isuviše dugo izvirali ne kao rezultat postojećih
obrazovnih sistema već uprkos njima. Više ne možemo biti tako
neefikasni i traćiti najvažniji prirodni resurs koji imamo. Mladi
ljudi u današnjoj Firenci imaju u svojim redovima istu koncentraciju
potencijalnih Leonarda i Mikelanđela kao i pre pet stotina godina
- činjenica da se ovi potencijali ne realizuju je najgora osuda
našeg obrazovanja. Ako želimo više Leonarda moramo ih dovesti u kontakt
sa modernim verzijama Verokija - ma koliko kvalitetne škole postale
njihovi nastavnici nikada neće moći da budu ovoga kalibra.
Novi istraživački i obrazovni inkubatori neće biti zamena
univerzitetima i drugim postojećim obrazovnim institucijama -
umesto toga oni će biti sasvim nove vrste institucija koje nadopunjuju
postojeće. |
|
Nauka o mrežama
Internet po mnogo čemu podseća na živi organizam. Nove
linije i ruteri se kontinualno dodaju na hiljade mesta. Nije potrebna
dozvola da se vežete, niste obavezni da bilo koga izveštavate o
tome šta radite. Ovaj nekontrolisani i decentralizovani rast je
od projektanata mreža napravio istraživače koji se pitaju -
šta smo to stvorili? Mreža koja nastaje sastoji se od velikog broja
raznorodnih komponenti a svaka, kroz svoj specijalizovani posao,
doprinosi složenom sistemu koji se menja i prilagođava neverovatnom
brzinom. Postali smo svesni da nedostatak razumevanja Interneta
nije primarno pitanje informatike već nepostojanja naučnog
okvira za karakterisanje povezanosti ovakvih složenih sistema.
Mreže se ispituju u oblasti matematike pod imenom teorija grafova.
Nedostatak detaljnih informacija o unutrašnjim povezanostima velikih
kompleksnih sistema značio je da smo bili prinuđeni da
te sisteme modeliramo slučajnim grafovima - grafovima od N
tačaka kod kojih svaka ima verovatnoću p da bude
povezana sa nekom drugom. O osobinama slučajnih grafova odavno
se zna veoma mnogo, no da li stvarno mislimo da su ključne
osobine Interneta, ili mreže nervnih ćelija u našem mozgu,
dobro opisane slučajnim grafom? Naravno da ne, no do pre par
godina nismo imali bolje ideje, a onda se rodila jedna sasvim nova
oblast pod imenom "nauka o mrežama". Nova nauka uspeva
da primeni moćni aparat teorijske fizike na sasvim nove sisteme
kao što su Internet, mreže ćelija, mreže hemijskih reakcija
u organizmu, mreže lanaca ishrane u ekosistemu, mreže prijateljskih
veza i druge socijalne mreže, mreže citiranosti naučnih radova,
elektrodistribucione mreže, itd. Nauka o mrežama počela je
da otkriva suštinske niti uređenosti u prividnom haosu miliona
prepletenih čvorova i veza ali i da otkriva neočekivane
sličnosti među naizgled sasvim različitim sistemima.
Ma koliko se navedeni sistemi razlikovali, svi se oni sastoje od
velikog broja povezanih elemenata i ta povezanost u nekom smislu
daje dublju karakteristiku njihovog ponašanja od poznavanja detalja
samih elemenata od kojih su sačinjeni. Ključna osobina
koja karakteriše sve ove mreže jeste da nisu statične, već
da rastu kroz proces koji zovemo preferencijalno vezivanje.
Novi čvor se povezuje na mrežu tako što ima mnogo veću
verovatnoću da će se vezati za one čvorove iz kojih
već izvire puno veza. Na ovaj način "bogati"
čvorovi postaju još bogatiji. Nije ni čudno što se ovako
rastuće mreže sreću u ekonomiji, no isto važi i kod mreža
koje opisuju formiranje planeta (proto planete sa velikom masom
će tokom svog formiranja privlačiti još više materijala
i time postajati još masivinije), kod mreža prijateljstava (kad
se nova osoba doseli u grad veća je verovatnoća da će
se ona sprijateljiti sa nekim ko već ima puno prijatelja nego
sa nekim "vukom samotnjakom", kod web-a (nova web stranica
će prvi link pružiti ka "popularnim" stranicama,
kao što je na primer Google, a time će ove postati još popularnije),
itd. Iz veoma jednostavne ideje o preferencijalnom vezivanju izvodi
se opis velikog broja interesantnih sistema u prirodi i u društvu.
Iz dana u dan otkrivamo nove osobine ovakvih mreža. Između
ostalog, saznajemo da su one, za razliku od ranije poznatih mreža,
izuzetno robusne, odnosno otporne na nasumično kidanje veza
ili čvorova. Ispitivanja pokazuju da je Internet otporan čak
i na kidanje 80% čvorova. Robustnost je očigledno od velikog
značaja kod mreža neurona, ili kod socijalnih mreža. Pored
toga, mada se sastoje od ogromnog broja čvorova, ove mreže
opisuju "male svetove" u kojima su prosečna dva čvora
povezana tek malim brojem koraka. Prosečno udaljenje između
bilo koje dve stranice na web-u je 13, mada se web sastoji od preko
milijardu stranica. Na sličan način je prosečno udaljenje
između dve osobe na mreži poznanika u SAD (skoro 300 miliona
čvorova) samo 6.
Mreže kreativnosti koje smo razmatrali predstavljaju potencijalno
plodno tle za primenu novih paradigmi. Kao što poznavanje topologije
Interneta pomaže u pravljenju boljih Internet pretraživača,
tako nam jednoga dana i poznavanje veza između najkreativnih
pojedinaca može pomoći u stvaranju što plodnijeg tla na kome
bi nikle nove generacije Leonarda, Mikelanđela i Galileja. |
|
|
|
|
|
|
001
002
003
004
005
006
007
008
009
010 |
|
home
| impresum
| kontakt
| sadržaj broja 006 |